• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Häromdagen fick maken en creditsafe tagen på sej av Intrum..Precis som jag fick tidigare. Dom har skickat ut kravbrev till oss båda att betalar ni inte nu kommer vi skicka detta till KFM...Jag blev topp tunnor rasande. Gick in på mina sidor (o gubbens) o skrev en aningens arga meddelanden på de ärenden som vi hade. Dan efter fick meddelande om att de bad om ursäkt o skulle skyndsamt ta bort dessa..Dom såg att saneringen var avslutad o att som dom skrev , resten av skulderna skulle makuleras. Makens skulder är nu borta på Intrum...Fortf kvar på mej...Men jag har skickat ett litet meddelande igen ;)
Som sagt...Det finns dom som försöker. Sen kan jag förstå att det går ut brev av misstag...el det säger dom iaf...
Tveksam trovärdighet på det, går det så går det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
De skulder man har under sanering och som sedan försvinner när saneringen är klar. Lagras dessa uppgifter i någon databas som kfm har till personen avlider (i detta exempel jag) att dessa skulder inte kan fortsätta drivas in efter saneringen är avslutad?

I mitt fall där min fru står på en skuld ihop med mig som ingår i min sanering och som är på 180.000 kr när saneringen är klar. Har detta inkassobolag rätt att lägga på rätta på skulden under min sanering så att den inte minskar något när min fru ska börja betala på denna skuld? Detta inkassobolag kastar nämligen på ränta på denna skuld som jag delar med min fru men som ingår i min sanering. När saneringen är klar så har inbetalningen som kfm gjort i maj varje år i fem år ätits upp av räntan nästintill.

ja dem har rätt att lägga räntan på din fru och även kräva hela månadsbetalningen av henne.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Häromdagen fick maken en creditsafe tagen på sej av Intrum..Precis som jag fick tidigare. Dom har skickat ut kravbrev till oss båda att betalar ni inte nu kommer vi skicka detta till KFM...Jag blev topp tunnor rasande. Gick in på mina sidor (o gubbens) o skrev en aningens arga meddelanden på de ärenden som vi hade. Dan efter fick meddelande om att de bad om ursäkt o skulle skyndsamt ta bort dessa..Dom såg att saneringen var avslutad o att som dom skrev , resten av skulderna skulle makuleras. Makens skulder är nu borta på Intrum...Fortf kvar på mej...Men jag har skickat ett litet meddelande igen ;)
Som sagt...Det finns dom som försöker. Sen kan jag förstå att det går ut brev av misstag...el det säger dom iaf...

I skuldsaneringenslagen står det inget om att skulder ska makuleras heller, skulderna kan ligga kvar men men dom har inte rätt att kräva betalning för dom längre. De flesta skriver av skulderna då det bara kostar pengar att administrera eländet utan att det ger något.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Men din fru betalar väl redan nu på den skulden vid sidan av din sanering?

Nej, det gör hon inte eftersom vi lever på existensminimum redan då jag har skuldsanering. Skulle hon betala på den så skulle hon betala en 3500-4000 kr i månaden på den skulden och då går inte budgeten ihop och skuldsaneringen återkallas.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Nej, det gör hon inte eftersom vi lever på existensminimum redan då jag har skuldsanering. Skulle hon betala på den så skulle hon betala en 3500-4000 kr i månaden på den skulden och då går inte budgeten ihop och skuldsaneringen återkallas.
Vad händer med den skulden nu då? Det går så långt att hon får löneutmätning?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Nej, det gör hon inte eftersom vi lever på existensminimum redan då jag har skuldsanering. Skulle hon betala på den så skulle hon betala en 3500-4000 kr i månaden på den skulden och då går inte budgeten ihop och skuldsaneringen återkallas.

Har hon ingen inkomst? Var det så att hon pluggade och har csn?

Skuldsaneringen återkallas inte, vart har du fått det ifrån?

Om hon är medlåntagare och inte betalar på lånet kommer ju hon hamna hos kronofogden. Om ni båda står på ett lån tillsammans och du får skuldsanering då hamnar ju kravet på din fru att betala hela månadskostnaden samtidigt som du har din sanering.

Det känns som att du har missförstått något här.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej, det gör hon inte eftersom vi lever på existensminimum redan då jag har skuldsanering. Skulle hon betala på den så skulle hon betala en 3500-4000 kr i månaden på den skulden och då går inte budgeten ihop och skuldsaneringen återkallas.

Att det skulle vara ett faktum att ni är på existensminimum pga att du har skuldsanering kräver att hon saknar inkomst eller har en inkomst som inte får räknas med.

Annars är grundläggande att finns det utrymme på ena finns det på andra
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Vad händer med den skulden nu då? Det går så långt att hon får löneutmätning?

Vad som händer med den skulden? Den skulden ligger hos ett norskt inkasso och ingår i min skuldsanering. Min fru kommer att få börja betala av på den skulden när min sanering är klar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vad som händer med den skulden? Den skulden ligger hos ett norskt inkasso och ingår i min skuldsanering. Min fru kommer att få börja betala av på den skulden när min sanering är klar.

Det var hyggligt av norska inkasso.
Den ingår ju i här, men din skuldsanering påverkar vad jag vet inget i Norge, så i Norge kommer allt finnas kvar, men den är inte indrivningsbar mot dig i sverige
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Det var hyggligt av norska inkasso.
Den ingår ju i här, men din skuldsanering påverkar vad jag vet inget i Norge, så i Norge kommer allt finnas kvar, men den är inte indrivningsbar mot dig i sverige

Det är tre skulder från Norge som är skickad till svenskt inkasso och som ingår i min sanering. Sedan har jag som sagt den skulden som ligger kvar i Norge hos norskt inkasso och den ingår också i min sanering (trots att detta inkasso motsatte sig skuldsaneringen). Den skulden har aldrig skickats till Sverige för indrivning men det har dom tre andra. Den skulden kommer min fru att börja betala på när min sanering är avslutad. Vi har också bolån från Norge som ligger under sanering som även min fru står på men där skriver dom av hela skulden efter saneringen är avslutad. Totalt fem skulder har jag i min saneringsplan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp